Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole to bardzo ważny element kształcenia. Ważne jest również, żeby być na bieżąco z przepisami, które zmieniają zakres pomocy. W tym miejscu znajdziesz najważniejsze porady i artykuły dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Uzyskasz odpowiedzi na pytania, jak zwalniać uczniów z orzeczeniem z zajęć, jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Twojej szkole, jak zmieniają się przepisy i na co dyrektor musi zwrócić uwagę w przypadku kształcenia ucznia z orzeczeniem.

Trudności rozwojowe – czy są kwalifikowane jako niepełnosprawność dziecka

Pytanie: W związku z niejednoznaczną interpretacją „niepełnosprawności” przy opiniowaniu o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, czy niepełnosprawność należy rozumieć w świetle prawa oświatowego (kategorie tak jak przy orzekaniu o potrzebie kształcenia specjalnego), czy są to inne niepełnosprawności? Czy np. opóźnienie rozwoju mowy, opóźnienie rozwoju psychoruchowego, padaczka, alergie, astma, nadpobudliwość psychoruchowa, ADHD to są już niepełnosprawności?

Na co można przeznaczyć środki związane ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki

Pytanie: Szkoła otrzymała środki finansowe dla dwojga niepełnosprawnych dzieci (na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży). Na jakie środki dydaktyczne można wydać pieniądze? Czy można zakupić zgodnie z potrzebą i niepełnosprawnością dziecka np. urządzenie multifunkcyjne?

Minimalna liczba uczniów niepełnosprawnych w oddziale integracyjnym

Pytanie: W roku szkolnym 2016/2017 uczniem kl. I szkoły będzie uczeń z autyzmem posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy należy utworzyć klasę pierwszą integracyjną?

Elementy uchwały w sprawie procedury pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pytanie: Szkoła wprowadziła uchwałą procedurę pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jak prawidłowo powinna być skonstruowana uchwała? Na co się powołać?

Wydanie orzeczenia dla ucznia szkoły podstawowej na rok szkolny

Pytanie: Czy można wydać orzeczenie dla ucznia szkoły podstawowej z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim na okres roku szkolnego? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?

Zasady wydawania opinii o uczniu przez nauczyciela dla poradni psychologiczno-pedagogicznej

Pytanie: Często poradnia – w celu przebadania ucznia – zwraca się do rodzica o przyniesienie opinii od wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu opatrzoną pieczęcią szkoły. Czy nauczyciel może wyrazić opinię, czy przygotować informację o uczniu? Czy wolno użyć pieczęci szkoły, jeśli nie ma pisma przewodniego?

Przydzielenie mniejszej liczby godzin indywidualnego nauczania

Pytanie: W orzeczeniu z poradni pedagogicznej jest informacja, że uczennica liceum ma realizować indywidualne nauczanie tylko z niektórych przedmiotów, a na resztę zajęć powinna uczęszczać razem z klasą. Czy to oznacza, że można jej przyznać mniej godzin indywidualnego nauczania (np. 5), czyli mniej niż wynika z rozporządzenia?

Zorganizowanie nauczania indywidualnego, gdy orzeczenie zawiera przedmioty, na które uczeń ma uczęszczać z klasą

Pytanie: Uczeń klasy V otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego. W zaleceniach  wskazano realizację zajęć w odrębnym pomieszczeniu w szkole z możliwością uczestniczenia w wybranych zajęciach edukacyjnych z klasą m.in.: w-f, religia, plastyka, muzyka, informatyka, technika. Jak w takiej sytuacji powinno zostać zorganizowane nauczanie indywidualne?

Dodatkowe zatrudnienie nauczyciela dla ucznia z orzeczeniem i nauczaniem indywidualnym

Pytanie: Czy dla ucznia posiadającego orzeczenie o kształceniu specjalnym - niepełnosprawność sprzężona, któryjest nauczany indywidualnie, ma także dodatkowo zorganizowane zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia specjalistyczne ze względu na niepełnosprawność - jest konieczne zatrudnienie nauczyciela wspomagającego od 1 stycznia 2016 r.? Czy ten wymóg odnosi tylko się do uczniów z kształceniem specjalnym, którzy realizują obowiązek szkolny w klasie?

Liczba godzin wspomagania w klasach integracyjnych

Pytanie: Jakie są ogólne zapisy odnośnie liczby godzin wspomagania w klasach integracyjnych? Czy są ogólne, czy osobno dla każdego etapu edukacyjnego? Czy jest osobna liczba godzin wspomagania, jeśli w klasie jest uczeń z Aspergerem lub dziecko autystyczne?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty