Pytanie: Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z zespołem Aspergera (w normie intelektualnej). Czy zajęcia takie może prowadzić nauczyciel oligofrenopedagog?
Pytanie: Jak zapewnić realizację nauczania indywidualnego uczennicy mieszkającej poza miejscowością położenia szkoły, jeżeli kilku nauczycieli nie posiada samochodów i odmawia dojazdu do miejsca pobytu uczennicy. Połączenia środkami komunikacji publicznej są rzadkie, realizacja 1 lekcji zajmowałaby nawet 4-5 godz.
Pytanie: Czy dziecko pięcioletnie objęte rocznym przygotowaniem przedszkolnym posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może realizować ten obowiązek w grupie dzieci czteroletnich? Ustawa nie przewiduje możliwości odroczenia rocznego przygotowania przedszkolnego.
Pytanie: Czy dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej może ograniczyć uczniowi, korzystającemu z nauczania indywidualnego, naukę języków obcych tyko do jednego języka i w jakim przypadku?
Pytanie: Czy w przypadku nauczania indywidualnego nauczyciel powinien realizować zajęcia w czasie godziny lekcyjnej czy zegarowej?
Pytanie: Uczennica klasy VI od stycznia 2013 r., na podstawie orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, korzysta z nauczania indywidualnego w domu. Orzeczenie obejmuje okres od stycznia do końca roku szkolnego 2012/13. Dziewczynka wskutek choroby przeszła leczenie operacyjne i nosi gips na nodze. Rodzice uczennicy chcą, by po zdjęciu gipsu wróciła do szkoły. Czy istnieje możliwość, aby na ich prośbę przerwać nauczanie indywidualne?
Pytanie: Czy możliwe jest przedłużenie etapu edukacyjnego uczniom niepełnosprawnym w innym momencie niż w ostatnich latach nauki dla danego poziomu edukacyjnego?
Pytanie: Czy uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym może realizować kształcenie specjalne w oddziale integracyjnym lub w szkole ogólnodostępnej? Rodzic nie wyraża zgody na inne miejsce realizacji kształcenia specjalnego. Poradnia psychologiczno - pedagogiczna wskazała dwa miejsca realizacji kształcenia - w szkole specjalnej (na co rodzic nie wyraża zgody) oraz w oddziale integracyjnym - o to wnioskował rodzic.
Pytanie: W klasie pierwszej szkoły podstawowej uczy się dziecko z zespołem Aspergera. Do tej klasy oprócz niego uczęszcza 26 osób. Rodzice uczniów nie zostali poinformowani, że ich dzieci będą mieć kolegę z takim schorzeniem. Czują, że bezpieczeństwo ich pociech jest zagrożone. Doszło już kilka razy do pobicia kolegów i innych aktów przemocy. Rodzice chorego dziecka nie wyrazili zgody na umieszczenie go w klasie integracyjnej. Czy istnieje prawna możliwość wpłynięcia na zmianę ich decyzji? Jakie kroki mogą podjąć pozostali rodzice, aby chorego chłopca przenieść do integracyjnej klasy? Co w tej sprawie może wychowawca i dyrekcja?
Pytanie: Uczeń, który rozpocznie we wrześniu naukę w kl. I gimnazjum ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na czas etapu nauki w gimnazjum z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Czy należą mu się obligatoryjnie zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo, skoro nie ma o nich mowy w orzeczeniu. W zaleceniach w orzeczeniu czytamy: " kształcenie specjalne dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym; w pracy z chłopcem stosować metody socjoterapeutyczne...", a potem następuje opis jak pracować z dzieckiem.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty