Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole to bardzo ważny element kształcenia. Ważne jest również, żeby być na bieżąco z przepisami, które zmieniają zakres pomocy. W tym miejscu znajdziesz najważniejsze porady i artykuły dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Uzyskasz odpowiedzi na pytania, jak zwalniać uczniów z orzeczeniem z zajęć, jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Twojej szkole, jak zmieniają się przepisy i na co dyrektor musi zwrócić uwagę w przypadku kształcenia ucznia z orzeczeniem.

Archiwalny Fobia szkolna a przystąpienie do egzaminu klasyfikacyjnego

Pytanie: Mam pytanie, czy uczeń mając w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zalecenie o zaliczaniu mniejszych partii materiału z danego działu może zdawać egzamin klasyfikacyjny na raty, tzn. najpierw jeden dział, a w późniejszym terminie inny? Uczeń ma obecnie zdiagnozowaną fobię szkolną, w związku z tym ma uprzedzenia do nauczycieli, u których będzie musiał zdawać egzamin klasyfikacyjny i się ich boi.

Archiwalny Śródroczna klasyfikacja przepustką dla ucznia szczególnie uzdolnionego

Jeżeli w szkole jest uczeń szczególnie uzdolniony, a zajęcia pozalekcyjne przeznaczone dla uczniów zdolnych zorganizowane w szkole już mu nie wystarczają, warto dać mu szansę rozwijania się w warunkach dostosowanych do jego potrzeb. Właśnie po klasyfikacji śródrocznej można zezwolić takiemu uczniowi na indywidualny tok nauki lub indywidualny program nauki. Ponieważ ich istotą jest odmienna organizacja procesu kształcenia, wymagają podjęcia odpowiednich decyzji w odpowiednim czasie. Klasyfikacja śródroczna może być formalnym punktem startowym w organizacji tego wysoce zindywidualizowanego nauczania ucznia szczególnie uzdolnionego.

Archiwalny Indywidualne nauczanie i przygotowanie przedszkolne krok po kroku

Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi organizacji indywidualnego nauczania i indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego. Ekspert z kuratorium opisuje krok po kroku etapy organizacji, z omówieniem sposobu realizacji indywidualnego nauczania i przygotowania przedszkolnego. Ten „gotowiec” ułatwi postępowanie i uporządkuje liczne przepisy!

Archiwalny Odmowa przyznania godzin nauczania indywidualnego ze względu na brak środków

Pytanie: Uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego. Czy organ prowadzący może odmówić przyznania godzin na nauczanie indywidualne ze względu na brak środków finansowych?

Archiwalny Możliwość zwolnienia ucznia gimnazjum z zajęć artystycznych

Pytanie: Czy dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z uczestnictwa w  zajęciach artystycznych, ujętych w nowej podstawie programowej dla gimnazjów, na podstawie opinii wydanej przez lekarza?

Archiwalny Zwolnienie z drugiego języka obcego ucznia gimnazjum upośledzonego w stopniu lekkim

Pytanie: Czy można zwolnić z jednego języka obcego ucznia gimnazjum ogólnodostępnego, który jest upośledzony w stopniu lekkim?

Archiwalny Dysleksja nie bierze się znikąd

Chociaż problemy dziecka z czytaniem i pisaniem ujawniają się dopiero w szkole, to jednak już w wieku przedszkolnym można dostrzec symptomy zapowiadające te trudności. Wiedza, umiejętność obserwacji i dostrzegania objawów pozwalają odpowiednio wcześnie wykryć dzieci z problemami i zapewnić im właściwą pomoc. Dzieci ryzyka dysleksji powinny być objęte pomocą specjalistów jeszcze przed podjęciem nauki w szkole. Im wcześniejsza interwencja, tym lepsze wyniki. Dziecko z symptomami dysleksji rozwojowej nie musi stać się dyslektykiem. Zobacz, na jakie symptomy trzeba zwrócić uwagę. Sprawdź, o co pytać rodziców w sytuacji pojawiających się problemów dziecka w nauce czytania i pisania.

Archiwalny Diagnozowanie i wsparcie ucznia zdolnego

Zgodnie z reformą programową i założeniami organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej szkoła powinna zaspokajać potrzeby wszystkich uczniów. Szczególne ważna w tym kontekście jest indywidualizacja w podejściu do kształcenia dzieci i młodzieży, zwłaszcza w zakresie rozpoznania i zaspokojenia specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, do których należą również szczególne uzdolnienia, predyspozycje i zainteresowania.

Archiwalny Indywidualny program, tok nauki i indywidualne nauczanie - różnice

Pytanie: Dla ucznia, który w różnych okresach w ciągu roku szkolnego przebywa w szpitalu, poza tym w domu musi przebywać w warunkach ściśle sterylnych, lepiej ustanowić indywidualny tok nauki czy indywidualny program nauczania?

Archiwalny Edukacja włączająca - uczeń niepełnosprawny w klasie/szkole ogólnodostępnej

Otwartość systemu oświaty, gwarantuje z mocy ustawy prawo do nauki dzieciom i młodzieży odpowiednio do wieku i osiągniętego rozwoju oraz dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów. Coraz częściej uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub rozwojowymi, w tym z niepełnosprawnością, uczą się w szkołach ogólnodostępnych, na zasadzie tzw. edukacji włączającej. Zobacz, jak przygotować do pracy z uczniami niepełnosprawnymi w Twojej klasie.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty