Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole to bardzo ważny element kształcenia. Ważne jest również, żeby być na bieżąco z przepisami, które zmieniają zakres pomocy. W tym miejscu znajdziesz najważniejsze porady i artykuły dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Uzyskasz odpowiedzi na pytania, jak zwalniać uczniów z orzeczeniem z zajęć, jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Twojej szkole, jak zmieniają się przepisy i na co dyrektor musi zwrócić uwagę w przypadku kształcenia ucznia z orzeczeniem.

Archiwalny Wydłużenie etapu edukacyjnego ucznia niepełnosprawnego

Pytanie: Czy możliwe jest przedłużenie etapu edukacyjnego uczniom niepełnosprawnym w innym momencie niż w ostatnich latach nauki dla danego poziomu edukacyjnego?

Archiwalny Wybór szkoły dla ucznia z upośledzeniem umiarkowanym

Pytanie: Czy uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym może realizować kształcenie specjalne w oddziale integracyjnym lub w szkole ogólnodostępnej? Rodzic nie wyraża zgody na inne miejsce realizacji kształcenia specjalnego. Poradnia psychologiczno - pedagogiczna wskazała dwa miejsca realizacji kształcenia - w szkole specjalnej (na co rodzic nie wyraża zgody) oraz w oddziale integracyjnym - o to wnioskował rodzic.

Archiwalny Zajęcia rewalidacyjne - czy dla ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym

Pytanie: Uczeń, który rozpocznie we wrześniu naukę w kl. I gimnazjum ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na czas etapu nauki w gimnazjum z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Czy należą mu się obligatoryjnie zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo, skoro nie ma o nich mowy w orzeczeniu. W zaleceniach w orzeczeniu czytamy: " kształcenie specjalne dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym; w pracy z chłopcem stosować metody socjoterapeutyczne...", a potem następuje opis jak pracować z dzieckiem.

Archiwalny "Niebieska Karta" w praktyce

Wychowawczyni IV klasy w szkole w podstawowej w N. podejrzewała, że jej uczeń jest bity i terroryzowany przez ojca (matka chłopca nie żyje). Po konsultacji z pedagog szkolną i dyrektorem szkoły dziecku została założona „Niebieska Karta”. Dyrektor zgodnie z ustawa zgłosił policji podejrzenia o występowanie w tej rodzinie przemocy. Zobacz, czy wychowawczyni powinna powiadomić o tym fakcie ojca dziecka. Sprawdź, kogo z rodziny dziecka należy poinformować o wszczęciu procedury „Niebieskiej Karty”.

Archiwalny Nauczanie indywidualne - zatwierdzenie liczby godzin

Pytanie: Kto zatwierdza liczbę godzin nauczania indywidualnego dla ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym?

Archiwalny Sprawdzamy efekty IPET-ów i PDW-ów

Rodzaj dysfunkcji określa charakter pomocy udzielanej uczniowi w ramach planu działań wspierających (PDW) lub indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Prowadzone działania, zgodnie z rozporządzeniem, powinny być co najmniej raz w roku ewaluowane. Wynika to zarówno z prawa, jak i konieczności stworzenia arkusza organizacyjnego szkoły. O ile ocena efektów pracy ucznia przewiduje kontynuację działań wspierających, należy przewidzieć to umieszczając w planie pracy szkoły niezbędne godziny. Tyle na temat działań ewaluacyjnych mówi prawo. Jak jednak podsumować prowadzone działania? Czemu one służą? Czy jedynie dodatkowej biurokratyzacji, zwiększeniu zakresu pracy i tak obłożonego papierkami nauczyciela?

Archiwalny Czas trwania zajęć specjalistycznych

Pytanie: Ile powinny trwać zajęcia specjalistyczne w szkole podstawowej i gimnazjum (zajęcia rewalidacyjne, terapeutyczne, socjoterapeutyczne, korekcyjno - kompensacyjne itd.): 60 czy 45 minut? Jakie przepisy prawne o tym mówią?

Archiwalny Kształcenie specjalne a zajęcia specjalistyczne

Pytanie: Nauczanie specjalne wlicza się do zajęć specjalistycznych czy zajęć wyrównawczych?

Archiwalny Sprzątaczka - opiekunka dla ucznia z autyzmem?

Pytanie: Czy dyrektor szkoły ma prawo zobowiązać sprzątaczkę do opieki nad dzieckiem autystycznym z klasy integracyjnej w czasie lekcji? Powodem takiej decyzji jest to, że dziecko samowolnie wychodzi z klasy na korytarz. Czy nauczycielka prowadząca zajęcia ponosi odpowiedzialność za to dziecko i co z jej podstawowymi obowiązkami i innymi dziećmi w klasie?

Archiwalny Wydłużenie etapu edukacyjnego o kolejny rok uczniowi w III klasie gimnazjum

Pytanie: Do naszej szkoły uczęszcza uczeń upośledzony w stopniu  znacznym, który objęty jest nauczaniem indywidualnym. Uczeń urodził się w 1994 r.  i w maju tego roku ukończy 18 lat. Obecnie uczęszcza do klasy III gimnazjum i jest to jego drugi rok w tej klasie. Czy w świetle rozporządzenia MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia możemy temu uczniowi  wydłużyć kształcenie o jeszcze jeden rok, mimo że będzie to już jego trzeci rok w tej klasie?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty