Pytanie: Czy możliwe jest przedłużenie etapu edukacyjnego uczniom niepełnosprawnym w innym momencie niż w ostatnich latach nauki dla danego poziomu edukacyjnego?
Pytanie: Czy uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym może realizować kształcenie specjalne w oddziale integracyjnym lub w szkole ogólnodostępnej? Rodzic nie wyraża zgody na inne miejsce realizacji kształcenia specjalnego. Poradnia psychologiczno - pedagogiczna wskazała dwa miejsca realizacji kształcenia - w szkole specjalnej (na co rodzic nie wyraża zgody) oraz w oddziale integracyjnym - o to wnioskował rodzic.
Pytanie: Uczeń, który rozpocznie we wrześniu naukę w kl. I gimnazjum ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na czas etapu nauki w gimnazjum z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Czy należą mu się obligatoryjnie zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo, skoro nie ma o nich mowy w orzeczeniu. W zaleceniach w orzeczeniu czytamy: " kształcenie specjalne dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym; w pracy z chłopcem stosować metody socjoterapeutyczne...", a potem następuje opis jak pracować z dzieckiem.
Wychowawczyni IV klasy w szkole w podstawowej w N. podejrzewała, że jej uczeń jest bity i terroryzowany przez ojca (matka chłopca nie żyje). Po konsultacji z pedagog szkolną i dyrektorem szkoły dziecku została założona „Niebieska Karta”. Dyrektor zgodnie z ustawa zgłosił policji podejrzenia o występowanie w tej rodzinie przemocy. Zobacz, czy wychowawczyni powinna powiadomić o tym fakcie ojca dziecka. Sprawdź, kogo z rodziny dziecka należy poinformować o wszczęciu procedury „Niebieskiej Karty”.
Pytanie: Kto zatwierdza liczbę godzin nauczania indywidualnego dla ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym?
Rodzaj dysfunkcji określa charakter pomocy udzielanej uczniowi w ramach planu działań wspierających (PDW) lub indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Prowadzone działania, zgodnie z rozporządzeniem, powinny być co najmniej raz w roku ewaluowane. Wynika to zarówno z prawa, jak i konieczności stworzenia arkusza organizacyjnego szkoły. O ile ocena efektów pracy ucznia przewiduje kontynuację działań wspierających, należy przewidzieć to umieszczając w planie pracy szkoły niezbędne godziny. Tyle na temat działań ewaluacyjnych mówi prawo. Jak jednak podsumować prowadzone działania? Czemu one służą? Czy jedynie dodatkowej biurokratyzacji, zwiększeniu zakresu pracy i tak obłożonego papierkami nauczyciela?
Pytanie: Ile powinny trwać zajęcia specjalistyczne w szkole podstawowej i gimnazjum (zajęcia rewalidacyjne, terapeutyczne, socjoterapeutyczne, korekcyjno - kompensacyjne itd.): 60 czy 45 minut? Jakie przepisy prawne o tym mówią?
Pytanie: Nauczanie specjalne wlicza się do zajęć specjalistycznych czy zajęć wyrównawczych?
Pytanie: Czy dyrektor szkoły ma prawo zobowiązać sprzątaczkę do opieki nad dzieckiem autystycznym z klasy integracyjnej w czasie lekcji? Powodem takiej decyzji jest to, że dziecko samowolnie wychodzi z klasy na korytarz. Czy nauczycielka prowadząca zajęcia ponosi odpowiedzialność za to dziecko i co z jej podstawowymi obowiązkami i innymi dziećmi w klasie?
Pytanie: Do naszej szkoły uczęszcza uczeń upośledzony w stopniu znacznym, który objęty jest nauczaniem indywidualnym. Uczeń urodził się w 1994 r. i w maju tego roku ukończy 18 lat. Obecnie uczęszcza do klasy III gimnazjum i jest to jego drugi rok w tej klasie. Czy w świetle rozporządzenia MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia możemy temu uczniowi wydłużyć kształcenie o jeszcze jeden rok, mimo że będzie to już jego trzeci rok w tej klasie?
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty