Pytanie: Czy na świadectwie promocyjnym ucznia szkoły podstawowej odnotowuje się w jakikolwiek sposób fakt upośledzenia ucznia w stopniu lekkim, bądź realizowania obniżonych wymagań edukacyjnych?
Niepełnosprawność ruchowa, niezależnie od przyczyny, głębokości dysfunkcji, czasu wystąpienia choroby lub urazu, każdorazowo wpływa na funkcjonowanie psychofizyczne ucznia i może mieć znaczący wpływ na jego osiągnięcia edukacyjne. Uczeń z niepełnosprawnością ruchową wymaga również indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji.
Pytanie: Rodzice ucznia ze szkoły dwujęzycznej złożyli wniosek o indywidualny tok nauki. Czy uczeń musi zdać egzamin klasyfikacyjny tylko z tego, co jest w podstawie programowej?
Pytanie: Na jakich zasadach można w szkole masowej utworzyć oddział specjalny dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz jakie kwalifikacje powinni mieć nauczyciele?
Pytanie: Kto finansuje delegację nauczyciela udającego się na nauczanie indywidualne do ucznia mieszkającego poza obwodem szkoły?
Różnorodność społeczności uczniowskiej w polskich szkołach jest faktem i stanowi poważne wyzwanie dla nauczycieli. Szacuje się (dane GUS), że 18-20 proc. populacji uczniowskiej to dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a więc uczniowie, którzy z różnych powodów wykazują znacznie większe trudności w uczeniu niż większość ich rówieśników.
Przyjęło się uważać, iż uczeń zdolny to taki, który ma same piątki, a jeszcze lepiej szóstki i nie sprawia żadnych kłopotów wychowawczych. Wciąż panuje przekonanie, że uczeń zdolny sobie sam poradzi i nie trzeba poświęcać mu więcej uwagi. Rozporządzenie o specjalnych potrzebach edukacyjnych wymaga od nauczycieli zmiany podejścia do ucznia ze specjalnymi uzdolnieniami.
Praca z uczniem z dysfunkcjami rozwojowymi nie jest dla szkoły zadaniem nowym. Na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów nauczyciele są zobowiązani do dostosowania warunków edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi oraz uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się. Nowe rozporządzenia regulują zasady pracy szkoły instytucji specjalistycznych w tym obszarze. Sprawdź, jakie zmieni się praca nauczyciela.
W ostatnich latach obserwuje się stały wzrost liczby dzieci dotkniętych autyzmem. Coraz częściej też uczniowie z autyzmem uczą się nie tylko w warunkach klasach integracyjnych, ale też w szkołach ogólnodostępnych. Zaspokojenie potrzeb edukacyjnych i rozwojowych ucznia z autyzmem może nie być łatwe z uwagi na charakter funkcjonowania ucznia i jego szczególne predyspozycje. Przedstawiamy praktyczne zasady organizacji nauczania dziecka autystycznego.
Pytanie: W jaki sposób dokumentuje się nauczanie indywidualne dziecka głęboko upośledzonego w klasie zero? Czy jest to dziennik zajęć pozalekcyjnych?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty