Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole to bardzo ważny element kształcenia. Ważne jest również, żeby być na bieżąco z przepisami, które zmieniają zakres pomocy. W tym miejscu znajdziesz najważniejsze porady i artykuły dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Uzyskasz odpowiedzi na pytania, jak zwalniać uczniów z orzeczeniem z zajęć, jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Twojej szkole, jak zmieniają się przepisy i na co dyrektor musi zwrócić uwagę w przypadku kształcenia ucznia z orzeczeniem.

Zezwolenie na indywidualny program nauki – czy trzeba ponawiać w każdym roku

Pytanie: Czy zatwierdzony indywidualny program nauki (z jednego przedmiotu) należy w kolejnym roku szkolnym ponownie zatwierdzić?

Czy jest możliwość prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego w formie zdalnej

Pytanie: Czy jest możliwość prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego z uczniem w formie zdalnej na wniosek rodzica pomimo tego, że od września zaczynają się zajęcia w trybie stacjonarnym? Uczeń posiada zaświadczenie lekarskie stwierdzające uniemożliwienie lub znaczne utrudnienie uczęszczania do szkoły.

Czy organ prowadzący może weryfikować rodzaj i liczbę zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pytanie: Opinia w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, jaką szkoła uzyskała z poradni, nie precyzuje rodzaju zajęć, w jakich uczeń ma uczestniczyć oraz ich wymiaru. Szkoła w oparciu o opinię poradni, specjalistów szkolnych, wychowawcy przygotowuje wykaz określonych zajęć dla ucznia. Czy organ ma możliwość zweryfikowania rodzaju zajęć i ilości godzin tych zajęć? Czy organ może zażądać od szkoły ograniczenia liczby tych zajęć i na jakiej podstawie?

Czy zalecenia z orzeczenia może realizować prywatny ośrodek

Pytanie: Pytanie o realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego (w tym wypadku Zespół Aspergera). W orzeczeniu jest zalecona Terapia Integracji Sensorycznej (SI) oraz trening umiejętności społecznych TUS. Czy szkoła ma obowiązek zorganizować takie zajęcia? Jak wygląda ta kwestia, jeśli nie ma specjalisty mającego uprawnienia do prowadzenia takich zajęć i/lub brakuje odpowiednio przygotowanej sali? Czy jest możliwość zapłacenia za te zajęcia ośrodkowi prywatnemu (jest to oczekiwanie rodzica)?

Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka – kiedy potrzebna opinia poradni

Pytanie: Pytanie dotyczy kwestii zwolnienia z nauki drugiego języka obcego ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim z niepełnosprawnością ruchową). Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w którym nie ma stwierdzenia o konieczności zwolnienia z nauki drugiego języka. Czy w tej sytuacji wystarczy wniosek rodzica, czy też potrzebna jest opinia poradni, w której znajdzie się konkretne zalecenia?

Możliwość prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w zespole dzieci zróżnicowanych wiekowo

Pytanie: Czy w zespole rewalidacyjno-wychowawczym dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim mogą być dzieci zróżnicowane wiekowo, np. dziecko z etapu przedszkolnego (6-letnie) i dziecko z etapu szkolnego (12-letnie)?

Godziny z pomocy psychologiczno-pedagogicznej – czy ujmować w ramowych planach nauczania

Pytanie: Czy ramowe plany nauczania powinny zawierać godziny z pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Z jednej strony rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania wskazuje, że tak, a z drugiej strony rozporządzenie w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazuje, że jest udzielana uczniowi. Jak więc wykazać w ramowych planach nauczania godziny dla ucznia?

Czy można zwolnić ucznia klasy I z nauki języka obcego

Pytanie: W klasie I szkoły podstawowej jest jeden język obcy zgodnie z ramowym planem nauczania. Czy jest możliwość zwolnienia ucznia klasy I z nauki języka obcego? Uczeń ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną - ruchowa i intelektualna w stopniu lekkim.

Łączenie dzieci na zajęciach rewalidacji

Pytanie: Czy roku szkolnym 2021/2022 można łączyć dzieci na zajęciach rewalidacji? Jeśli w klasie są trzy osoby, np. trzy orzeczenia - niepełnosprawność w stopniu lekkim, czy dyrektor ma prawo utworzyć grupę do zajęć z rewalidacji? Czy można łączyć osoby na zajęcia z rewalidacji, np. ze spektrum autyzmu? Jaki przepis prawa to reguluje?

Czy trzeba realizować wszystkie zalecenia z orzeczenia, czy można przenieść na kolejny rok

Pytanie: Czy niektóre zalecenia zawarte w orzeczeniu mogą być realizowane nie w bieżącym roku szkolnym, ale kolejnych latach nauki?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty