Skończył się pierwszy semestr. Nauczyciele podsumowali pracę uczniów w całym semestrze i wystawili oceny. Wielu uczniów próbowało „rzutem na taśmę” poprawić oceny, aby uniknąć ocen niespełniających oczekiwań rodziców. W wielu domach końcówka semestru była czasem wzmożonego napięcia, tarć między rodzicami a dziećmi, podejmowania przez rodziców różnych działań, których celem było zmotywowanie, zachęcenie, a czasem nawet zmuszenie dziecka do dodatkowego wysiłku i poprawienia wyników w nauce. W szczególnej sytuacji są uczniowie ostatnich klas szkoły podstawowej, gimnazjum czy liceum. W ich przypadku oceny często wiążą się z sukcesem lub porażką w rekrutacji do nowej szkoły. Czy rodzice wiedzą, jaka jest funkcja oceny szkolnej? Czy swoimi wymaganiami rzeczywiście wpływają na motywację dziecka do nauki? Na spotkaniu z rodzicami porozmawiaj o ocenianiu. Podpowiedz rodzicom, jak rozmawiać z dziećmi o szkolnych ocenach.
Pytanie: Czy dyrektor szkoły powinien powołać nauczyciela, koordynatora do udzielania pierwszej pomocy?
Pytanie: Kto z pracowników szkoły może otworzyć szafkę ucznia, który zostawił kluczyk w domu, a uczeń musi zabrać z niej strój na WF? To samo dotyczy szafki kolegi, w której uczeń zostawił kurtkę, a kolega już wyszedł ze szkoły i nie można się do niej dostać? Jak to powinno wyglądać prawnie?
Pytanie: Czy można w ramach kary dla ucznia udzielić mu nagany przez szkolny radiowęzeł? Czy nie zostanie narusza jego godność osobista?
Pytanie: Jeżeli w szkole nie ma pracowni fizycznej czy chemicznej, to czy można przeprowadzać doświadczenia w ramach tych przedmiotów? Jeśli tak, to co należy zrobić i jakie procedury należy zachować, aby zadbać o bezpieczeństwo? Czy należy opracować regulamin zajęć, bo regulamin pracowni w tym wypadku chyba nie obowiązuje?
Zakłócanie spokoju, porządku publicznego, kradzież, niszczenie lub uszkadzanie znaków drogowych, rzucanie kamieniami do pojazdów będących w ruchu, samowolna zmiana znaków lub sygnałów drogowych to najczęstsze wykroczenia popełniane przez nieletnich. Zapoznaj się z metodami postępowania wobec uczniów - ofiary oraz sprawcy wykroczenia na terenie szkoły.
Co może zrobić wychowawca, aby rodzice uczniów czuli się bezpiecznie, byli dla niego wsparciem w procesie wychowywania, otwarcie komunikowali się w kwestiach związanych z nauką i funkcjonowaniem dziecka zarówno w szkole, jak i w domu? Przyjrzymy się zagadnieniu współpracy pomiędzy samymi rodzicami przekonani, że dobra współpraca pomiędzy rodzicami uczniów przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym stronom - szkole, wychowawcy, samym rodzicom a przede wszystkim dzieciom.
Zgodnie z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi w swojej godności i w swych prawach. Dziecko, pobierające naukę w szkole musi poznać nie tylko zasady matematyki, regiony świata, pisownię i literaturę ale też, albo przede wszystkim - nauczyć się szanować i respektować prawa innych. Uczeń ma prawo do prywatności, poszanowania godności osobistej, nietykalności osobistej i ochrony danych osobowych. Dyrektor, nauczyciele i inni pracownicy szkoły muszą o tym wiedzieć, znać zasady postępowania i ich bezwzględnie przestrzegać!
Pytanie: Jeśli podczas zajęć uczeń ulegnie wypadkowi i nauczyciel wzywa karetkę, a nie może skontaktować się z rodzicami, to czy musi z tym uczniem (niepełnoletnim) jechać do szpitala, skoro ma jeszcze kilka lekcji z różnymi klasami?
Pytanie: Czy dzieci w wieku 7 lat i więcej mogą samodzielne opuszczać świetlicę lub wyjść z niepełnoletnim rodzeństwem w trakcie godzin pracy świetlicy, po wcześniejszym wypełnieniu druku przez rodzica że przejmuje odpowiedzialność za dziecko? Czy do opuszczenia przez dzieci świetlicy, po zakończeniu jej pracy, konieczne jest wypełnienie odpowiedniego oświadczenia przez rodzica? Jak postąpić w razie wyjścia dziecka ze świetlicy na dodatkowe zajęcia odbywające się na terenie szkoły i prowadzone przez nauczycieli? Wielokrotnie dzieci nie docierały na te zajęcia. Jak postępować zgodnie z prawem i jakie akty prawne regulują te sytuacje?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty