Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Postępowanie w trudnych sytuacjach

Znajdziesz tu aktualne porady ekspertów związane z procedurami szkolnymi dotyczącymi trudnych i niecodziennych sytuacji, jakie mogą wystąpić w szkole. Dowiedz się jak postąpić np. gdy znajdziesz narkotyki w szkole, do szkoły przyjdzie pijany uczeń, dostaniesz telefon z informacją o podłożeniu bomby w szkole, czy zgłaszane zostają kradzieże i bójki uczniów. Dowiedz się również, w jakim terminie sporządzić protokół powypadkowy. Wszystkie porady na temat trudnych sytuacji w szkole w jednym miejscu.

Archiwalny Seks w gimnazjum - przyłapałeś i co dalej?

Pytanie: Co mam zrobić, gdy dzieci w moim gimnazjum zaczęły uprawiać seks? Przyłapałam ucznia i uczennicę na stosunku seksualnym w męskiej toalecie podczas zajęć. Czy w takiej sytuacji powinnam zgłosić to do kuratorium, na policje?

Archiwalny Szkoła dla rodziców - warsztaty umiejętności wychowawczych:Jak rozmawiać z dziećmi o szkole?

Nikt formalnie nie przygotowuje rodziców do roli, jaką przyszło im pełnić − nikt nie uczy, jak być dobrymi rodzicami. Zazwyczaj powielane są wzorce, które obowiązywały w domu rodzinnym. Niestety, nie zawsze warto do nich wracać. Czasem rodzice wspierają się uczestnictwem w warsztatach czy lekturą dostępnych na rynku poradników. Nauczyciel wychowawca może odegrać ważną rolę w budowaniu relacji rodzice - dziecko. Rozpoczynamy cykl Szkoła dla rodziców, który ma dać wychowawcy narzędzie do uświadomienia rodzicom błędów, jakie popełniają w relacjach z dziećmi i wskazać proste rozwiązania dla ich poprawieni

Archiwalny Rozmowa z agresywnymi rodzicami - 6 porad dla nauczyciela

Jednym z podstawowych warunków sukcesu edukacyjnego nauczyciela jest zbudowanie dobrych kontaktów z rodzicami uczniów. Niestety, zdarza się, że to rodzice/prawni opiekunowie nie są zainteresowani poprawnymi relacjami ze szkołą, mają często postawę roszczeniową, a nawet agresywną. Rozmowa z takimi rodzicami nie należy do łatwych. Przedstawiamy zestaw wskazówek pomagających nauczycielowi radzić sobie w sytuacjach konfliktowych.

Archiwalny Droga do szkoły i powrót dziecka do domu pod opieką starszego rodzeństwa

Pytanie: Czy można powierzyć opiekę nad sześciolatkiem, w czasie powrotu do domu jedenastoletniej siostrze, jeżeli rodzeństwo razem dojeżdża autobusem do szkoły?  

Archiwalny Dyżury nauczycielskie w czasie nieobjętym zajęciami szkolnymi

Do zadań nauczycieli należy sprawowanie nad uczniami nadzoru. Jednak czy nadzór dotyczy tylko obowiązkowych zajęć lekcyjnych: lekcji, wycieczek, czy wyjść np. do teatru? Jak jest uregulowana kwestia dotycząca sprawowania nadzoru w czasie przerw, czy - co budzi jeszcze więcej kontrowersji - przed i po zajęciach lekcyjnych?

Archiwalny Jak się przygotować na wypadek wystąpienia w szkole nieprzewidzianych sytuacji?

Jako dyrektor szkoły powinieneś dołożyć wszelkich starań, aby w sytuacjach nieprzewidzianych lub kryzysowych zapewnić bezpieczeństwo uczniom, nauczycielom i pozostałym pracownikom. Wypracujcie z nauczycielami konkretne procedury postępowania. Dzięki temu każdy będzie wiedział, jakie obowiązują zasady i jakie ma obowiązki!

Archiwalny Odpowiedzialność karna nauczycieli w związku z bezpieczeństwem uczniów

Wypadki zdarzają się w każdej szkole. Aby pociągnąć nauczyciela do opowiedzialności nie jest nawet konieczne wystąpienie konkrtenje szkody, ale samo narażenie uczniów na niebezpieczeństwo, np. gdy nauczyciel wykonuje doświadczenie chemiczne w obecności uczniów bez zachowania przepisów bhp. Odpowiedzialność nie ma jednak jednego wymiaru, w zależności od konkretnego przypadku nauczyciel może ponieść odpowiedzilność cywilną, karną, służbową lub administracyjną.  

Archiwalny Sporządzenie protokołu wypadku ucznia

Pytanie: Kiedy szkoła sporządza protokół wypadku ucznia i jaka jest procedura postępowania? Uczeń został potrącony przez motocykl w czasie przechodzenia przez jezdnię. Był już po lekcjach. Wypadek miał miejsce na drodze gminnej przy posesji szkoły.

Archiwalny Odpracowanie zajęć zawieszonych z powodu zagrożenia powodzią

Pytanie: Z powodu zagrożenia powodzią, mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podjąłem w porozumieniu z organem prowadzącym decyzję o zawieszeniu zajęć w szkole w dniach 18-20 maja 2010 roku. Otrzymałem informację, że muszę te dni odpracować ponieważ kwestię tę regulują zapisy zawarte w § 6. ust. 1 rozporządzenia MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego. Jako dyrektor szkoły podjąłem decyzję w stanie wyższej konieczności (zalane piwnice i  budynek). Zaznaczam, że wszyscy pracownicy wykonywali w tych dniach swoje obowiązki w dwójnasób: wypompowywali wodę, wynosili sprzęty, pomoce dydaktyczne itp. Osobną kwestią jest fakt, że może nie wystarczyć sobót na potencjalne odpracowanie tych dni. Podsumowując: "Mam te dni odpracować czy też nie?" Jakie są podstawy prawne decyzji?

Archiwalny Sześciolatek grozi samobójstwem - zasady postępowania

Pytanie: Sześcioletni przedszkolak w rozmowach z kolegami mówił, że jeśli jego rodzice się rozwiodą, to on popełni samobójstwo. Próbowałam skontaktować się z rodzicami dziecka, ale niestety unikają oni kontaktu z placówką. W jaki sposób interweniować, by nie dopuścić do tragedii? Jak powinnam współpracować z rodzicami, którzy unikają kontaktu z przedszkolem?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty