Pytanie: Nauczyciele mojej szkoły skarżą się, że ich dyżury są rozplanowane niesprawiedliwie. Ich zdaniem, plan dyżurów nie uwzględnia ani wymiaru godzin im przydzielonych, ani odległości miejsca wyznaczonego dyżuru od miejsca prowadzenia zajęć. Co powinienem uwzględnić i wziąć pod uwagę, ustalając grafik dyżurów nauczycieli?
Pytanie: Nauczyciele skarżą się, że rodzice uczniów przychodzą tylko na semestralne zebrania i dowiadują się, czy ich dzieci jakoś sobie radzą, a nie interesują się życiem klasy, szkoły. Nauczycielom brakuje kontaktu z rodzicami, chcieliby zbudować z nimi lepsze relacje, nawiązać bliższą współpracę. W jaki sposób mogę pomóc im zaangażować rodziców w życie szkoły?
Pytanie: Nauczyciel w czasie lekcji wylał na dziennik kawę. Na szczęście tylko lista uczniów została zalana, więc nie było problemu z odtworzeniem zniszczonego fragmentu. Jak należałoby postąpić, gdyby zniszczeniu uległa większa część dziennika, w tym np. oceny?
Pytanie: Nauczyciele WF-u protestują przeciwko przydzielaniu im dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych. Sala gimnastyczna znajduje się w osobnym budynku, dlatego żeby odbyć dyżur, nauczyciel musi albo skrócić lekcję, albo odbyć tylko kilka minut dyżuru, by zdążyć na czas wrócić na salę. Nie ma w mojej szkole aż tylu nauczycieli, bym mógł zwolnić nauczycieli WF-u z dyżurowania. Czy nauczyciel może w związku z dyżurem skrócić zajęcia lekcyjne?
Pytanie: Jakie podjąć działania w ramach programu profilaktyki, by pomóc nie tylko uczniom, ale także nauczycielom i rodzicom nauczyć się konstruktywnie rozwiązywać konflikty?
Pytanie: Rodzice uczniów mojej szkoły zgłosili do mnie zastrzeżenia co do grafiku dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych. Rodzice żądają udostępnienia grafiku dyżurów nauczycieli, by i oni mogli kontrolować, czy nauczyciele pełnią dyżury we wskazanych miejscach. Czy rodzice mają prawo wglądu do grafiku?
Pytanie: Moja szkoła jest niedużą placówką i nigdy nie doszło do wypadku ucznia. Czy mimo wszystko muszę prowadzić rejestr wypadków uczniów? Jakie konsekwencje grożą za nieprowadzenie tego dokumentu?
Pytanie: Po przeanalizowaniu ankiet przeprowadzonych wśród uczniów szkoły okazało się, że niekiedy dzieci są świadkami aktów przemocy, ale nie są w stanie stwierdzić, czy sprawcą przemocy jest uczeń szkoły, a jeżeli tak to której klasy. W jaki sposób zintegrować uczniów w dużej szkole, żeby sprawcy przemocy nie czuli się bezkarni dzięki swojej anonimowości?
Pytanie: Na przerwie jeden z uczniów przewrócił kolegę na ziemię, wykręcił mu rękę i zabrał mu drobne pieniądze (ok. 5 zł). Nauczyciel dyżurujący poinformował mnie o incydencie, lecz nie zawiadomiliśmy policji. Uznaliśmy, że wartość zabranej rzeczy była nieduża, a po naszej interwencji pieniądze zostały zwrócone. Rodzice poszkodowanego ucznia złożyli skargę, ponieważ ich zdaniem uczeń dokonał rozboju i w związku z tym powinniśmy zawiadomić policję. Czy w takiej sytuacji należało wezwać policję? Jakie są inne często występujące w szkole czyny, które należy uznać za przestępstwo i zawiadomić odpowiednie organy?
Pytanie: Nauczycielka poślizgnęła się na korytarzu i upadła, uderzając się w tył głowy. W wyniku tego zdarzenia pozostawała w śpiączce przez 5 miesięcy. Niestety zmarła, nie odzyskawszy przytomności. Czy mimo tak długiego upływu czasu od upadku do zgonu zdarzenie to należy zakwalifikować jako wypadek śmiertelny?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty