Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Postępowanie w trudnych sytuacjach

Znajdziesz tu aktualne porady ekspertów związane z procedurami szkolnymi dotyczącymi trudnych i niecodziennych sytuacji, jakie mogą wystąpić w szkole. Dowiedz się jak postąpić np. gdy znajdziesz narkotyki w szkole, do szkoły przyjdzie pijany uczeń, dostaniesz telefon z informacją o podłożeniu bomby w szkole, czy zgłaszane zostają kradzieże i bójki uczniów. Dowiedz się również, w jakim terminie sporządzić protokół powypadkowy. Wszystkie porady na temat trudnych sytuacji w szkole w jednym miejscu.

Archiwalny Odwołanie od krzywdzącej opinii wizytatora na temat opieki podczas przerw międzylekcyjnych

Pytanie: Niedawno w mojej szkole przeprowadzono kontrolę w zakresie przestrzegania przepisów rozporządzenia z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Dokumentacja z kontroli dokonanej przez wizytatora kuratorium oświaty zawiera wniosek, że organizacja opieki nad uczniami w mojej szkole podczas przerw międzylekcyjnych nie wykorzystuje wszystkich możliwych działań na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i wskazane jest jej udoskonalenie. W mojej ocenie działania są wystarczające, a wniosek krzywdzący. Nie wydano zaleceń. Czy jako dyrektor szkoły mam prawo odwołać się do kuratora? Jak uzasadnić takie zastrzeżenie?

Archiwalny Próba samobójcza ucznia - co dalej?

Pytanie: W trakcie przerwy międzylekcyjnej uczennica klasy 5. próbowała popełnić samobójstwo. Na szczęście nic jej się nie stało, gdyż wychowawca klasy w porę zapobiegł tragedii. Po tym wydarzeniu zostało zwołane nadzwyczajne zebranie rady pedagogicznej, na którym podjęliśmy próbę ustalenia podstawowych zasad postępowania w przypadku takiego wydarzenia. Jak powinniśmy reagować, by pomóc dziecku zarówno bezpośrednio po próbie samobójczej, jak i w celu zapobiegnięcia kolejnym próbom? Co zrobić, by uchronić się przed odpowiedzialnością karną, gdy dojdzie do tragedii?

Archiwalny Przyczyny występowania przemocy w szkole

Pytanie: Uczennica została objęta pomocą psychologiczno-pedagogiczną, ze względu na zaburzenia emocjonalne, powodujące trudności w zdobywaniu wiedzy i nawiązywaniu relacji z rówieśnikami, które skutkują zachowaniami agresywnymi. Choć zaburzenia te powoli ustępują, dziewczynka robi postępy w nauce i zaczyna nawiązywać kontakty z koleżankami z klasy, nadal przejawia ona agresję. Mimo iż  przyczyna stosowania przemocy przez uczennicę została zdiagnozowana, a dziewczynka została objęta pomocą, nie ma poprawy jej zachowania. Wraz z pedagogiem szkolnym zastanawiamy się, jak jeszcze możemy jej pomóc?

Archiwalny Narkotyki w szkole - profilaktyka

Pytanie: Policja poinformowała mnie, iż u ucznia mojej szkoły znaleziono 1 gr marihuany. Do tej pory nie mieliśmy problemów z narkotykami w szkole. W jaki sposób pozyskać informacje od uczniów o skali problemu? Jakie podjąć kroki, by zapobiec rozszerzeniu się problemu narkotyków w szkole?

Archiwalny Opieka nad dzieckiem przed rozpoczęciem pracy szkoły

Pytanie: W mojej szkole nauczyciele dyżurują od godziny 7:30. Zauważyłem, że jeden z uczniów spaceruje po okolicy już ok. godz. 6:45. Z rozmowy z uczniem dowiedziałem się, że rodzice pracują w innej miejscowości i podwożą go do szkoły w drodze do pracy. Czy poniosę odpowiedzialność, gdy rodzic pozostawi dziecko bez opieki przed szkołą przed ustalonym czasem i zdarzy się wypadek?

Archiwalny Stosowanie przemocy przez nauczycieli

Pytanie: Matka jednego z uczniów zgłosiła mi, że nauczyciel biologii uderzył jej syna. Nie mam jednak żadnych dowodów, że do takiego incydentu doszło. Nauczyciel uważa, że zarzuty są bezpodstawne, zaś uczeń jest zagrożony z biologii, więc nie wiem, czy wierzyć w jego oskarżenia. W jaki sposób sprawdzić, czy ten nauczyciel stosuje przemoc wobec uczniów?

Archiwalny Zastrzeżenia do protokołu powypadkowego - terminy, procedury

Pytanie: Rodzice małoletniego ucznia, który uległ wypadkowi w szkole, złożyli zastrzeżenia do protokołu powypadkowego. Czy będzie trzeba powołać nowy zespół powypadkowy do ponownego zbadania okoliczności wypadku? 

Archiwalny Zasady doręczania protokołu powypadkowego

Pytanie: W wyniku wypadku pełnoletni uczeń szkoły jest w bardzo ciężkim stanie. Leży w szpitalu, jest przytomny, ale praktycznie nie ma z nim kontaktu. Czy w tej sytuacji możemy doręczyć protokół powypadkowy jego rodzicom, czy powinniśmy poczekać, aż stan ucznia się poprawi i  doręczyć protokół jemu?

Archiwalny Procedura rozwiązywania konfliktów w szkole

Pytanie: Nauczyciel matematyki zgłosił mi, iż między jednym z uczniów a nim doszło do konfliktu. Nauczyciel jest oburzony zachowaniem ucznia, który go lekceważy i upokarza przy całej klasie. Nauczyciel nie chce dłużej uczyć tego ucznia i wnioskuje o przeniesienie go do innej klasy. W rozmowie z uczniem dowiedziałem się, że nauczyciel żartował sobie z niego na lekcji, dlatego uczeń poczuł się urażony i upokorzony, stąd takie jego zachowanie. Jakie podjąć kroki, by rozwiązać ten problem? Czy powinienem sam się zająć rozwiązaniem konfliktu, czy mogę wyznaczyć mediatorem np. pedagoga szkolnego?

Archiwalny Przedmiot mogący zagrażać bezpieczeństwu w szkole - procedura

Pytanie: Uczniowie znaleźli na boisku zapakowane jak prezent pudełko i otworzyli je. Okazało się, że pudełko było puste. W jaki sposób należy reagować w takiej sytuacji? Czy warto opracować szczegółowe procedury postępowania?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty