Pytanie: Czy statut szkoły niepublicznej powinien zawierać szczegółowe wymagania edukacyjne, wymagania edukacyjne na poszczególne oceny oraz przeliczenie punktów z prac pisemnych na oceny wg skali ocen?
Pytanie: Czy należy oceniać zajęcia z innowacji pedagogicznej? Godziny przyznane przez organ prowadzący (innowacja rozwija zainteresowania uczniów).
Zmiana zasad oceniania wewnątrzszkolnego określonych w statucie szkoły powinna nastąpić przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, w którym zaczną obowiązywać. Jedyną okolicznością, w której możliwa byłaby nowelizacja statutu szkoły przed zakończeniem danego roku szkolnego, jest konieczność dostosowania go do zmian prawnych dotyczących oświaty.
W zakresie zadań nauczyciela związanych z uzyskaniem oceny niedostatecznej przez ucznia w I półroczu warto, aby były one opisane w statucie szkoły. Sprawdzamy, jakie są wytyczne dotyczące zadań nauczyciela, który wystawił uczniowi ocenę niedostateczną za I półrocze.
Pytanie: Pytanie dotyczy zapisu w statucie na temat oceny niedostatecznej uzyskanej przez ucznia na pierwszy semestr (półrocze). Zapis w statucie brzmi: „Jeżeli uczeń uzyskał na półrocze ocenę niedostateczną ma obowiązek ją poprawić w ciągu dwóch miesięcy od końca pierwszego półrocza. Szczegółowe zasady poprawy oceny niedostatecznej na półrocze określają przedmiotowe systemy oceniania. Uczeń, który nie poprawi oceny niedostatecznej uzyskanej na półrocze, nie może otrzymać pozytywnej oceny na koniec roku, mimo iż jego średnia w drugim półroczu będzie powyżej 1,7”. Czy taki zapis jest zgodny z prawem oświatowym?
Pytanie: Czy dyrektor może wymagać od nauczyciela pisemnego uzasadnienia wystawionej oceny niedostatecznej? Proszę o wskazanie podstawy prawnej.
Pytanie: Czy oceniając ucznia należy stosować średnią ważoną?
Rada rodziców ma prawo wnioskować do rady pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły. Jednak wnioski rady rodziców dotyczące zapisów statutu w zakresie oceniania zachowania nie są dla rady pedagogicznej wiążące. Przepisy nie przewidują bowiem opiniowania przez radę rodziców zapisów statutu.
Nieklasyfikowanie śródroczne nie ma żadnych konsekwencji prawnych dla ucznia ani dla szkoły. W sytuacji nieklasyfikowania ucznia w klasyfikacji śródrocznej nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych.
Bardzo często w ostatnim czasie zauważa się nieprawidłowe podejście nauczycieli do oceniania uczniów. A przepisy wprost mówią, czym jest ocenianie i na czym polega. Dodatkowo podnoszą się głosy rodziców, którzy apelują m.in. o nieocenianie np. za brak pracy domowej. Sprawdzamy, jakie błędy związane z ocenianiem są popełniane. Rozwiewamy 6 najczęściej pojawiających się wątpliwości.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty